Με αφορμή την έναρξη της Σαρακοστής και τις διατροφικές συνήθειες του εθίμου ξεκινήσαμε και το τρίτο εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο:
΄΄ Υγιή παιδιά- υγιής πλανήτης wwf Ellas”
Στην αρχή συζητήθηκε στην ολομέλεια ο σημαντικός ρόλος της τροφής και ιδιαίτερα της σωστής διατροφής για όλους τους ζωντανούς οργανισμούς ( ανθρώπους-ζώα-φυτά).
Με ένα κινητικό παιχνίδι παρουσιάσαμε ενέργειες που αφορούν την τροφή, όπως πεινάμε, μαγειρεύουμε, βαρυστομαχιάζουμε, σκουπιζόμαστε κ.α.
Με την βοήθεια εικόνων που παρουσιάζουν υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές, πραγματοποιήσαμε με τα νήπια ομαδοποίηση δυο κατηγοριών και στη συνέχεια τη σύνθεση τους σε ένα ομαδικό κολλάζ.
Η πυραμίδα διατροφής μας έδωσε την ευκαιρία να μπορέσουμε να διαχωρίσουμε τις ομάδες τροφών και την ποσότητα που θα πρέπει να καταναλώνουμε από την κάθε μια για μια σωστή διατροφή.
Με το πρωινό ως πρώτο γεύμα της ημέρας μιλήσαμε για την αξία των γαλακτοκομικών προϊόντων και την προέλευση τους. Δόθηκε οδηγία σε ελεύθερο σχέδιο στο οποίο τα νήπια κατέγραψαν τα τρία από τα αγαπημένα τους πρωινά και ψηφίσαμε το επικρατέστερο.
Σε επόμενη δραστηριότητα μιλήσαμε για την θρεπτική αξία των γαλακτοκομικών και την συνδρομή τους στην ανάπτυξη των οστών και των δοντιών. Με την ευκαιρία ομαδοποιήσαμε τροφές που ωφελούν και δεν ωφελούν τα δόντια μας.
Το δεκατιανό ήταν η επόμενη στάση στη διαδρομή μας. Σε συνεννόηση με τους γονείς των νηπίων, τα παιδιά έφεραν σε ομάδες στο νηπιαγωγείο προϊόντα για να στήσουμε ένα ομαδικό υγιεινό δεκατιανό, δίνοντας την ευκαιρία σε όλους να δοκιμάσουν απ΄όλα.
Στη συνέχεια τα νήπια ζωγράφισαν, από αυτά που δοκίμασαν, το δικό τους αγαπημένο κολατσιό. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από τα νήπια άλλαξαν από εκείνη την ημέρα τις διατροφικές τους συνήθειες όσον αφορά την επιλογή τους στο κολατσιό του σχολείου.
Η αφήγηση της ιστορίας ΄΄ Βρέχει-βρέχει το αγαπημένο μου φαγητό΄΄(προτεινόμενη δραστηριότητα του προγράμματος) βοήθησε στο να κατανοήσουν τη σημαντική σχέση του να εργάζεσαι για κάτι και να απολαμβάνεις το αποτέλεσμα. Τα παιδιά αποτύπωσαν το αγαπημένο τους μεσημεριανό και τόνισαν την βοήθεια που προσφέρουν στη μαμά και τον μπαμπά κατά την προετοιμασία του.
Το οικολογικό αποτύπωμα των προϊόντων ήταν κάτι που μας προβλημάτισε όταν έγινε αναφορά στην μπανάνα και το μάνγκο ( φρούτα που τα νήπια έχουν δοκιμάσει). Βιντεάκια από το youtube όπως:
”Μια μπανάνα ταξιδεύει”( Κέντρο περιβαλλοντικής εκπ/σης Πεταλούδων)
”Το οικολογικό αποτύπωμα της τροφής’‘ (Πανεπιστήμιο Δ. Μακεδονίας Σχολή κοινωνικών & Ανθρωπιστικών Επιστημών) μας βοήθησαν να κατανοήσουμε το πόσο η κατανάλωση προϊόντων που ΄΄ταξιδεύουν΄΄ επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Η εποχικότητα των φρούτων και των λαχανικών και η καλλιέργεια τους στο σπίτι( όταν είναι αυτό δυνατόν) ήρθε για να φέρει μια λύση στο πρόβλημα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος . Η κατανάλωση τους την εποχή που πρέπει κάνει καλό στην υγεία μας και στο περιβάλλον. Τα νήπια αποτύπωσαν ατομικά ανά εποχή τα φρούτα και τα λαχανικά αλλά και σε ομαδικό κολλάζ, μετά από ομαδοποίηση των προϊόντων.
Κλείσαμε το πρόγραμμα μας με τον διαχωρισμό ξηρών τροφών και τροφών που χρειάζονται συντήρηση σε ψυγείο. Έγινε αναφορά στην ημερομηνία λήξης των προϊόντων ως κριτήριο αποθήκευσης κάποιων προϊόντων. Ακολούθησε δραματοποίηση από τα νήπια
” Μια μέρα μετά το σούπερ- μάρκετ”
Τα νήπια τοποθετούσαν προϊόντα σε ντουλάπι κουζίνας ή ψυγείο ανάλογα με τον τρόπο συντήρησής τους .
Με τη λήξη του προγράμματος παρατηρήσαμε αλλαγές στον τρόπο σκέψης των νηπίων όσον αφορά τις προτιμήσεις τους σε προϊόντα κατανάλωσης αλλά και διαχείριση της γνώσης που έλαβαν πέρα από το σχολείο, μετά από συζητήσεις με τους γονείς για τις προτιμήσεις στα γεύματα τους κατά τη διάρκεια της ημέρας.