Stem και η Γη γυρίζει……..

3ος θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ. Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Θέμα : «STEM– Εκπαιδευτική Ρομποτική»

Όταν έγινε η επιλογή του προγράμματος είμασταν σίγουροι ότι το ενδιαφέρον των νηπίων θα ήταν μεγάλο και αμείωτο, καθώς τα ίδια τα νήπια είχαν ήδη εκφράσει την επιθυμία να γνωρίσουν το διάστημα και τους πλανήτες.

Το ταξίδι μας άρχισε με μια διερευνητική δραστηριότητα, στηριζόμενη στο πρώτο ιστόγραμμα που βασίστηκε στο τι θέλουν να μάθουν τα νήπια μέσα από το πρόγραμμα.

Η καλλιτεχνική ομάδα «Μελωδικές Εξερευνήσεις» που προσκαλέσαμε στο χώρο του νηπιαγωγείου με διαδραστικό τρόπο μέσω της αφήγησης, της κίνησης, της μουσικής, προσέγγισε το ηλιακό μας σύστημα και έδωσε το έναυσμα για την συνέχεια του προγράμματος.

Ακολούθησαν δραστηριότητες για την διάταξη των πλανητών, τα ονόματα τους και την σύνδεση τους με τους θεούς του Ολύμπου.

Η κίνηση των πλανητών γύρω από τον ήλιο ,μας έδωσε την δυνατότητα να γνωρίσουμε το πως δημιουργείται η μέρα και η νύχτα μέσα από δραστηριότητες κίνησης των νηπίων.

Μέσα από εδώ οδηγηθήκαμε πάλι στην μυθολογία και τον μύθο του Φαέθωνα. Με την μαθηματική αλληλουχία εικόνων και αριθμών δώσαμε την αφήγηση του μύθου,

αλλά και με το εργαλείο Wordwall μέσα από το οποίο έγινε η ίδια δραστηριότητα αλλά με την βοήθεια της τεχνολογίας.

Ο πλανήτης μας έγινε παζλ που συναρμολογήθηκε μέσα από πρόγραμμα,

αλλά και το ηλιακό μας σύστημα σε χάρτινο παζλ που καθημερινά συναρμολογούνταν από τα νήπια

και μέσω του προγράμματος Tux-Paint κάθε νήπιο ζωγράφισε τους πλανήτες που ήθελε στον υπολογιστή.

Οι φάσεις της σελήνης έγιναν γνωστές στην τάξη μας με ένα ” γλυκό” τρόπο. Ομαδική κατασκευή με μπισκότα, εικόνες και λέξεις από τα ίδια τα νήπια για τις ονομασίες ” νέα σελήνη- πανσέληνος κ.α.

Στη συνέχεια ήρθε η ώρα για κατασκευή. Πινέλα που έβαψαν με ασημί χρώμα και πιτσίλισαν με λευκό και γκρι δημιούργησαν τη σελήνη.

Ο ήλιος ,το μεγάλο μας αστέρι που είναι τόσο ευεργετικός αλλά και ταυτόχρονα επικίνδυνος, έγινε το επόμενο θέμα της συζήτησης μας και εμείς αφού τον γνωρίσαμε μέσα από εκπαιδευτικά video και τον θαυμάσαμε , αλλά μάθαμε και πως να προστατευόμαστε από αυτόν. Έτσι δημιουργήσαμε μια διαδρομή με τα σωστά βήματα προστασίας χωρίς επικινδυνότητα και την ακολουθήσαμε με το Bee-bot.

Το ενδιαφέρον των νηπίων ήταν αμείωτο καθ’ όλη την διάρκεια της διαδικασίας και αυτό αποτυπωνόταν μέσα από τις προσωπικές τους ζωγραφιές και κατασκευές στις ελεύθερες δραστηριότητες.

αλλά και σε προσωπικές τους επιλογές όπως τούρτα γενεθλίων.

Οι δραστηριότητες του προγράμματος ολοκληρώθηκαν με την επίσκεψη του κ. Μαλλιάρη και της ομάδας του Νext Gen Minds στο νηπιαγωγείο μας. Μέσα από αφήγηση εικονικού παραμυθιού και στην συνέχεια με την βοήθεια των lego, τα νήπια σε ομάδες δημιούργησαν σπίτια που θα έφτιαχναν σε άλλους πλανήτες και στη συνέχεια έκαναν παρουσίαση στην ολομέλεια.

Η αξιολόγηση του προγράμματος έγινε από τα ίδια τα νήπια απαντώντας σε ερωτήσεις μέσα από φατσούλες που δήλωναν την θετική ,αρνητική ή ουδέτερη άποψη τους.

αλλά και με τον σχεδιασμό ενός νέου ιστογράμματος στο οποίο τα νήπια έγραψαν τι έμαθαν μέσα από το ταξίδι μας στο διάστημα και τους πλανήτες.

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ :

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ: ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Γίνε εθελοντής ήρωας του Make a Wish[Κάνε μια ευχή Ελλάδος].

Στο πρώτο εργαστήριο, τα παιδιά γνώρισαν καλύτερα τον εαυτό τους, αναγνώρισαν τη μοναδικότητα και την αξία τους, εξέφρασαν συναισθήματα και προσωπικά χαρακτηριστικά.

Στο δεύτερο εργαστήριο, τα παιδιά προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα:

 Αφού πρώτα κατανόησαν ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό, συνειδητοποίησαν ότι και οι άλλοι άνθρωποι έχουν ανάγκες, συναισθήματα και όνειρα.

Συζητήσαμε για το τι σημαίνει να βοηθάμε τους άλλους και πώς νιώθουμε όταν προσφέρουμε. Συζητήσαμε τι είναι ήρωας, τι κάνει και πως μπορούμε να γίνουμε κι εμείς ήρωες κι ας μην φοράμε μάσκα και μπέρτα.

Είδαμε το παραμύθι «Το δέντρο που έδινε» και μέσα από αυτό τα παιδιά εξέφρασαν σκέψεις και συναισθήματα για την ανιδιοτελή αγάπη και την προσφορά.

https://www.youtube.com/watch?v=UmZulvbllPU

Ζωγραφίσαμε:

  1. Τι είναι η αγάπη για μας.
  2. Πώς νιώθουμε όταν βοηθάμε κάποιον,
  3. Το Αστέρι της Ευχής, τόσο ατομικά όσο και ομαδικά, καλλιεργώντας τη συνεργασία και την ομαδικότητα.

Παρακολουθήσαμε τα βίντεο από το Make a Wish για την εκπλήρωση ευχών σε παιδιά όπως η μικρή Ελένη.

Στο πλαίσιο της καλλιέργειας της έννοιας του Ενεργού Πολίτη, το νηπιαγωγείο μας υλοποίησε δράση κοινωνικής προσφοράς με τη συμμετοχή των παιδιών και των οικογενειών τους. Οι γονείς ανταποκρίθηκαν με προθυμία και ευαισθησία, στηρίζοντας την πρωτοβουλία για την αγορά αστεριών από τον οργανισμό Make-A-Wish, συμβάλλοντας έτσι στην πραγματοποίηση ευχών παιδιών που το έχουν ανάγκη.

Μέσα από τη δράση αυτή, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με αξίες όπως η αλληλεγγύη, η ενσυναίσθηση, η προσφορά και η συλλογική ευθύνη, κατανοώντας ότι ακόμη και μικρές πράξεις μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά στη ζωή των άλλων. Η ενεργή συμμετοχή των γονέων ενίσχυσε το μήνυμα της συνεργασίας σχολείου και οικογένειας και αποτέλεσε θετικό πρότυπο κοινωνικής δράσης για τα παιδιά.

Έτσι, από το «Γνωρίζω τον εαυτό μου», περάσαμε στο «Νοιάζομαι για τον άλλον».

Και ολοκληρώσαμε το πρόγραμμα μας παίρνοντας μέρος και στον διαγωνισμό του οργανισμού με το δικό μας αστέρι!!!

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

”STE(A)M ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ

ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΔΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ”

Με αφορμή τον ερχομό της Άνοιξης και παρατηρώντας τις μεταβολές στη φύση και τον καιρό, μέρα με τη μέρα φτάσαμε και στην ανάπτυξη των φυτών καθώς και ποιοι παράγοντες συμβάλλουν σε αυτό.

Δόθηκε έτσι η ευκαιρία να τονίσουμε για ακόμα μια φορά την σπουδαιότητα του νερού και να το μεκετήσουμε αυτή τη φορά μέσα από το εργαστήριο ”stem…..technology” etwinning 2018- The circle of water”.

Τα νήπια παρακολούθησαν το παραμύθι του προγράμματος ” Οι σταγόνες της βροχής” και αφού το αναλύσαμε στην ολομέλεια τα παιδιά το παρουσίασαν ζωγραφίζοντας το κάνοντας ακρόαση το έργο του Σταμάτη Σπανουδάκη ”Οι σταγόνες της βροχής”.

Σε επόμενη δραστηριότητα έγινε αναφορά στο ποιήμα του Ζαχαρία Παπαντωνίου ” Από που είσαι ποταμάκι” το οποίο δραματοποιήσαμε σε ομάδες.

Ακολούθησε απεικόνιση με ζωγραφική ,από τα νήπια, του κύκλου του νερού

Με τη χρήση του λογισμικού Tux Paint τα νήπια σε ομάδες απεικόνισαν τον κύκλο του νερού, αφού πρώτα εξοικειωθήκανε με τις βασικές λειτουργίες του ” ποντικιού”

Οι τρείς μορφές του νερού ( υγρό -στερεό- αέριο) παρατηρήθηκαν πειραματικά μέσα από τον βρασμό του νερού και το φαινόμενο της εξάτμισης, καθώς και την δημιουργία πάγου στην κατάψυξη του σχολείου.

Τα νήπια στη συνέχεια απεικόνισαν τους τρόπους που μπορούμε να βρούμε τις καταστάσεις του νερού στην καθημερινότητα μας.

Η διαλυτότητα του νερού παρουσιάστηκε με δραστηριότητες μέσα από τις οποίες με πειραματισμό ανακαλύπταμε ποια αντικείμενα αντικείμενα διαλύονται και ποια όχι. Ταυτόχρονα γινόταν και καταγραφή των παρατηρήσεων.

Σε επόμενη φάση τα ίδια τα παιδιά προσπάθησαν να ομαδοποιήσουν υλικά ανάλογα με την ιδιότητα της διαλυτότητάς τους.

Το πρόγραμμα έκλεισε με την επίσκεψη του κ. Μαλιάρη υπεύθυνου της μη κερδοσκοπικής εταιρίας NextGenMinds με έδρα τη Ναύπακτο. Στόχος να μας μιλήσει για την Υδροδυναμική μέσω των STE(A)M. Μέσα από την εκπαιδευτική ρομποτική συνδυάσαμε τη μάθηση με το παιχνίδι μετατρέποντάς γνώση και καινοτομία σε μια διασκεδαστική δραστηριότητα.

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Με αφορμή την έναρξη της Σαρακοστής και τις διατροφικές συνήθειες του εθίμου ξεκινήσαμε και το τρίτο εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο:

΄΄ Υγιή παιδιά- υγιής πλανήτης wwf Ellas”

Στην αρχή συζητήθηκε στην ολομέλεια ο σημαντικός ρόλος της τροφής και ιδιαίτερα της σωστής διατροφής για όλους τους ζωντανούς οργανισμούς ( ανθρώπους-ζώα-φυτά).

Με ένα κινητικό παιχνίδι παρουσιάσαμε ενέργειες που αφορούν την τροφή, όπως πεινάμε, μαγειρεύουμε, βαρυστομαχιάζουμε, σκουπιζόμαστε κ.α.

Με την βοήθεια εικόνων που παρουσιάζουν υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές, πραγματοποιήσαμε με τα νήπια ομαδοποίηση δυο κατηγοριών και στη συνέχεια τη σύνθεση τους σε ένα ομαδικό κολλάζ.

Η πυραμίδα διατροφής μας έδωσε την ευκαιρία να μπορέσουμε να διαχωρίσουμε τις ομάδες τροφών και την ποσότητα που θα πρέπει να καταναλώνουμε από την κάθε μια για μια σωστή διατροφή.

Με το πρωινό ως πρώτο γεύμα της ημέρας μιλήσαμε για την αξία των γαλακτοκομικών προϊόντων και την προέλευση τους. Δόθηκε οδηγία σε ελεύθερο σχέδιο στο οποίο τα νήπια κατέγραψαν τα τρία από τα αγαπημένα τους πρωινά και ψηφίσαμε το επικρατέστερο.

Σε επόμενη δραστηριότητα μιλήσαμε για την θρεπτική αξία των γαλακτοκομικών και την συνδρομή τους στην ανάπτυξη των οστών και των δοντιών. Με την ευκαιρία ομαδοποιήσαμε τροφές που ωφελούν και δεν ωφελούν τα δόντια μας.

Το δεκατιανό ήταν η επόμενη στάση στη διαδρομή μας. Σε συνεννόηση με τους γονείς των νηπίων, τα παιδιά έφεραν σε ομάδες στο νηπιαγωγείο προϊόντα για να στήσουμε ένα ομαδικό υγιεινό δεκατιανό, δίνοντας την ευκαιρία σε όλους να δοκιμάσουν απ΄όλα.

Στη συνέχεια τα νήπια ζωγράφισαν, από αυτά που δοκίμασαν, το δικό τους αγαπημένο κολατσιό. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από τα νήπια άλλαξαν από εκείνη την ημέρα τις διατροφικές τους συνήθειες όσον αφορά την επιλογή τους στο κολατσιό του σχολείου.

Η αφήγηση της ιστορίας ΄΄ Βρέχει-βρέχει το αγαπημένο μου φαγητό΄΄(προτεινόμενη δραστηριότητα του προγράμματος) βοήθησε στο να κατανοήσουν τη σημαντική σχέση του να εργάζεσαι για κάτι και να απολαμβάνεις το αποτέλεσμα. Τα παιδιά αποτύπωσαν το αγαπημένο τους μεσημεριανό και τόνισαν την βοήθεια που προσφέρουν στη μαμά και τον μπαμπά κατά την προετοιμασία του.

Το οικολογικό αποτύπωμα των προϊόντων ήταν κάτι που μας προβλημάτισε όταν έγινε αναφορά στην μπανάνα και το μάνγκο ( φρούτα που τα νήπια έχουν δοκιμάσει). Βιντεάκια από το youtube όπως:

”Μια μπανάνα ταξιδεύει”( Κέντρο περιβαλλοντικής εκπ/σης Πεταλούδων)

”Το οικολογικό αποτύπωμα της τροφής’‘ (Πανεπιστήμιο Δ. Μακεδονίας Σχολή κοινωνικών & Ανθρωπιστικών Επιστημών) μας βοήθησαν να κατανοήσουμε το πόσο η κατανάλωση προϊόντων που ΄΄ταξιδεύουν΄΄ επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Η εποχικότητα των φρούτων και των λαχανικών και η καλλιέργεια τους στο σπίτι( όταν είναι αυτό δυνατόν) ήρθε για να φέρει μια λύση στο πρόβλημα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος . Η κατανάλωση τους την εποχή που πρέπει κάνει καλό στην υγεία μας και στο περιβάλλον. Τα νήπια αποτύπωσαν ατομικά ανά εποχή τα φρούτα και τα λαχανικά αλλά και σε ομαδικό κολλάζ, μετά από ομαδοποίηση των προϊόντων.

Κλείσαμε το πρόγραμμα μας με τον διαχωρισμό ξηρών τροφών και τροφών που χρειάζονται συντήρηση σε ψυγείο. Έγινε αναφορά στην ημερομηνία λήξης των προϊόντων ως κριτήριο αποθήκευσης κάποιων προϊόντων. Ακολούθησε δραματοποίηση από τα νήπια

” Μια μέρα μετά το σούπερ- μάρκετ”

Τα νήπια τοποθετούσαν προϊόντα σε ντουλάπι κουζίνας ή ψυγείο ανάλογα με τον τρόπο συντήρησής τους .

Με τη λήξη του προγράμματος παρατηρήσαμε αλλαγές στον τρόπο σκέψης των νηπίων όσον αφορά τις προτιμήσεις τους σε προϊόντα κατανάλωσης αλλά και διαχείριση της γνώσης που έλαβαν πέρα από το σχολείο, μετά από συζητήσεις με τους γονείς για τις προτιμήσεις στα γεύματα τους κατά τη διάρκεια της ημέρας.

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Ολοκληρώσαμε για φέτος και το δεύτερο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με θέμα : ”Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο”

με στόχο την προώθηση του σεβασμού στον εαυτό μας και στον άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας.

Μέσα από κινητικές δραστηριότητες και ποικίλα ψυχοκινητικά παιχνίδια συνεργασίας, έγινε η συγκρότηση των ομάδων, όπου τα παιδιά γνωρίστηκαν καλύτερα μεταξύ τους, συνεργάστηκαν για ένα κοινό σκοπό και επικοινώνησαν. Επίσης έμαθαν, να αναγνωρίζουν θετικά στοιχεία στον εαυτό τους και τους άλλους.

Επίσης παρουσίασαν τον εαυτό τους ζωγραφίζοντας στην παλάμη τους ό,τι τους αρέσει να κάνουν. Έτσι φτιάξανε το παλαμόδεντρο της ομάδας τους.

Συνεργάστηκαν ανά δυο για να ζωγραφίσουν και να γράψουν τους δικούς τους κανόνες για την καλύτερη λειτουργία της ομάδας όπου κανείς δεν αποκλείεται και όλοι είναι αποδεκτοί. Έτσι φτιάξαμε την δική μας ”Αλυσίδα της συνεργασίας”

Μέσα από παιχνίδια όπως η καρέκλα του ”ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ” ένιωσαν όλα τα παιδιά σημαντικά καθώς αναγνωρίστηκαν τα θετικά τους στοιχεία από τους συμμαθητές τους.

Στη συνέχεια φτιάξαμε έναν πίνακα αναφοράς για τη διαφορετικότητα με τις ζωγραφιές των παιδιών.

Διερευνήσαμε το θέμα της διαφορετικότητας και την αξία της μέσα από την επεξεργασία παραμυθιών όπως ” Η ΛΕΥΚΗ ΚΑΙ Η ΜΑΥΡΗ ΣΟΚΟΛΑΤΑ” και ”ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ”. Επίσης μέσα από πορτρέτα γνωστών ζωγράφων διερευνήσαμε τη διαφορετικότητα των ανθρώπων και των συναισθημάτων τους.

Και τέλος τα παιδιά έφτιαξαν τα δικά τους πορτρέτα όπου αποτύπωσαν διαφορετικά συναισθήματα.

Παρατηρώντας τα έργα μας καταλήξαμε στο πόσο διαφορετικοί είμαστε , αλλά αυτό τελικά είναι που έχει αξία και μας αρέσει και το τραγουδήσαμε !!!!!

Εκπαιδευτική επίσκεψη

Στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων ”ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ” πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Κέντρο Καινοτόμου Σκέψης, NEXT GEN MINDS, το οποίο εδρεύει στην πόλη μας. Στόχος να δημιουργήσουμε κατασκευές αλλά και να εξοικειωθούμε με το επιδαπέδιο ρομπότ. Να αποκτήσουμε δεξιότητες χωρικής κίνησης, επίλυσης προβλημάτων, κριτικής και υπολογιστικής σκέψης, κωδικοποίησης και προγραμματισμού.

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι I%CF%81%CE%BF%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%849-1024x768.jpg

Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία με πολλαπλά οφέλη για όλους μας.